13 april 2011

Att blogga i svenska som andraspråk

Anteckningar från Vuxenutbildning i Samverkan i Linköping mars 2011
Att blogga i svenska som andraspråk Linköping 22/3-11
Föreläsare Stina Thunberg
Varför ska man använda sig av en blogg?
·        Det handlar om sociokulturellt lärande – man kommunicerar med andra på en blogg.
·        Flerstämmighet och dialog skapas kring elevernas texter och kunskap skapas i interaktion och samspel.
·        Det är en autentisk situation – eleven skriver inte till läraren. Det gör att det blir mer meningsfullt att skriva än när det bara är läraren som läser.
·        Diskussionerna fortsätter när eleverna lämnar klassrummet – man fortsätter att använda sin svenska även i hemmet då man skriver sina blogginlägg och kommenterar på andras inlägg.

Exempel på uppgifter:
Läsa en text, se film, TV-program som kanske diskuteras i klassrummet och så får eleverna sedan reflektera över vad de diskuterade eller ge sin syn på ett ämne i ett blogginlägg.
Man kan ge eleverna ett tema som de ska fotografera (hennes exempel något konstigt) och så får eleverna lägga upp bilden på bloggen och berätta om den. Hon hade inte upplevt några problem med att någon elev inte har tillgång till en kamera.
Man kan använda den som en läslogg när man läser böcker och då ge eleverna olika uppgifter att lösa. (skriva ner två citat att diskutera, beskriva huvudpersonen)
Titta på en debatt på exempelvis SVTplay och sedan i klassrummet dela in dem i en grupp som är för det som debatterats och en som är emot, de får spela en roll. På bloggen kan de sedan få skriva sin egentliga åsikt.
Hon hade också använt sig av bokklubbar eller läsecirklar där 4-5 elever läser samma bok och själva bestämmer när de ska träffas och diskutera boken. Sedan får de blogga om det de har diskuterat efteråt.
För att få en blogg att fungera måste man ge eleverna något att säga, något att diskutera, det är samtalet och diskussionen som är grunden.

Thunberg menade att det är lätt att förena bloggandet med kursmålen för SVA1201.
Hon har använt sig av en gemensam blogg där hon har bjudit in eleverna så att de också kan skriva och kommentera.
Hon menar också på att det är viktigt att sätta kommunikationen i fokus, inte estetiken. Även om bloggen kanske varken är snygg eller strukturerad så flödar språket.
När man börjar med blogg i sin undervisning kan det vara bra att använda sig av en datorsal 1 gång i vecka då eleverna kan skriva inlägg i bloggen och man som lärare kan hjälpa till och kommentera på språket hos var och en av eleverna.
De studerande kan mer än vad du tror.
nysvenskilulea.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar